Verzekeraars zouden hun klanten expliciet om toestemming moeten vragen bij een premieverhoging van meer dan 10 procent, stelt de Consumentenbond maandag in een aan het Verbond van Verzekeraars gerichte brief.
Ook moeten verzekeraars beter uitleggen waarom de premies stijgen, vindt de bond.
Regelmatig komen er klachten over premieverhogingen van 75 tot 145 procent bij de Consumentenbond binnen. Eén consument zag de premie van de woonverzekering bijvoorbeeld stijgen van 584 euro naar 1.435 euro per jaar.
De meeste meldingen gaan over verzekeraar Centraal Beheer, die stelt dat de premieverhogingen samenhangen met “een andere manier van berekenen” en doordat er meer rekening wordt gehouden met veranderende weersomstandigheden.
Verzekeraars mogen hun premies opschroeven via een stilzwijgende verlenging van de verzekering. Consumenten klagen dat zij vaak zelf moeten uitrekenen met welk percentage hun premie stijgt.
Verbond van Verzekeraars gaat praten met Consumentenbond
Het Verbond van Verzekeraars laat in een reactie weten met de Consumentenbond te zullen bespreken hoe de communicatie rond premieverhogingen bij opstalverzekeringen kan worden verbeterd.
De koepelorganisatie merkt verder op dat consumenten bij schadeverzekeringen kosteloos kunnen switchen als ze het niet eens zijn met een premieverhoging.
(bron: NU.nl)